Perihal Saya

SUNGAI PETANI, KEDAH D.A, Malaysia

Tuesday, October 11, 2011

Novel Penjana Penghayatan Nilai Murni

Pengirim : Jurina Bt Simon <sugar_laws@yahoo.co.uk> 

Memulakan mukadimah ayat pertama saya sudah semestinya "Saya adalah peminat Novel-Novel Alaf21" sejak lebih 6 tahun lalu.

Saya mempunyai banyak koleksi novel terbitan Alaf21. 4 buah kotak penuh saya simpan di dalam bilik saya. Bukan tidak ada rak buku di ruang tamu rumah tetapi saya merasakan keselamatan buku-buku saya lebih terjamin jika disimpan dalam kotak. Tidaklah sesuka hati kawan-kawan meminjam dan membawa balik. Takut nanti dipinjam dibawa pulang tidak dikembalikan. Jika ada kawan yang mahu meminjam saya minta mereka pilih sendiri novel dari dalam kotak novel koleksi saya. November lepas saya minta bakal tunang saya menyediakan 3 buah novel terbitan Alaf21 sebagai sebahagian daripada hantaran pertunangan kami. Begitu sayang saya dengan koleksi novel-novel Alaf21.

Sejak 2 tahun lepas tuntutan kerja memerlukan saya sentiasa ditemani komputer peribadi untuk mengakses maklumat. Dalam kesibukan itu saya tidak lupa untuk singgah di laman web Alaf21 untuk mengetahui aktiviti-aktiviti terbaru penerbit majalah dan novel paling popular di Malaysia ini.

Masih ada dalam kalangan kawan-kawan yang berasa hairan kenapa saya suka membaca novel berbahasa Malaysia. Bagi mereka novel-novel Melayu tidak menarik. Cerita yang sama sering dijadikan tema iaitu Cinta. Sungguhpun ada segelintir penulis novel Alaf 21 yang berjaya menghasilkan novel thriller dan berbentuk sejarah. Novel terbaru yang saya baca iaitu ‘Astana Kasih’. Novel ini menyingkap sejarah negeri di tanah Melayu yang jatuh di tangan Komunis di era tahun 1950-an. Tunjang utama dalam cerita ini adalah sifat amanah anak jati Melayu yang akhirnya telah menyatukan ahli keluarga yang terpisah lebih 30 tahun. Amanah adalah satu nilai murni yang harus ada dan dipraktikkan setiap insan.

Saya amat kagum dengan watak utama novel ini sebab saya sendiri mungkin tidak "seamanah" watak Pak Murad yang boleh menyimpan amanah sehingga 30 tahun lamanya. Satu pengajaran yang amat berharga saya temui dalam novel Astana Kasih.

"Apakah Novel Yang Boleh Membentuk Minda" jawapannya boleh kita akses di laman web Alaf21. Oleh yang demikian bagi saya tidak timbul "Kesan Internet Terhadap Tabiat Membaca" kerana membaca dan menghayati adalah perlu dalam pembacaan novel khususnya sejarah. Ia lebih mudah difahami dan dihayati melalui pembacaan novel serta lebih berkesan menyerap ke dalam sanubari kerana membaca sesuatu karya seperti novel bukan untuk mempelajari tetapi untuk menghayati.

No comments:

Post a Comment